Today you are you, this is truer than true, there's no one alive that's youer than you!

måndag 14 december 2009

Fyyy f-n vad arg jag var idag. Det där med skyltdockan gjorde mig riktigt förbannad.
Jag vet vilka ideal vi har, smal=bra! ju smalare desto bättre.
Idag tänkte jag på alla tjejer som är normalviktiga och dom som väger några kilon för mycket. Vad säger det dom?
Jag är relativt nöjd med min vikt, visst finns det vissa dagar som jag känner att jag kanske borde gå ner några kilon och visst stirrar jag mig blind på vågen ibland, men jag har bra självkänsla och jag VET att jag mår bra. Däremot finns det tjejer, unga tjejer som kämpar med sin vikt varje dag, deras självkänsla är nästintill obefintlig, dom utvecklar ätstörningar och i vissa fall kan det leda till självmord. Allt för att man har en så otroligt skev självbild. För att man vill passa in.
Det är hemskt.

Jag tycker att det är otroligt klantigt av Åhlens att göra något sådant. Om jag reagerade på det, hur många har inte också gjort det? Jag undrar hur många tjejer som har lagt märke till den och mått dåligt. Som bara kände att man måste se ut sådär för att duga, för att vara vacker.

Nu kanske ni tycker att jag överreagerar, men det här är någonting jag tycker är otroligt viktigt och något som verkligen borde uppmärksammas.


1 kommentar:

Ida sa...

Verkar som att det inte heller spelar någon roll vilka kläder man sätter på dockan, så länge modellen är smal så är det snyggt. Så det är alltså så det är, man kan ha på sig vadsomhelst, så länge man är smal. Men är man tjock ska man tänka på vad man tar på sig, så att man ser smal ut ändå.